UCHWAŁA NR XII/69/07

 

UCHWAŁA NR XII/69/07

RADY GMINY JUCHNOWIEC KOŚCIELNY

27 września 2007r.

w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości 
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. 
Nr 142, poz.1591; z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, 
Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004r. Nr 102, poz.1055, 
Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175, poz.1457; z 2006r. Nr 17 poz. 128, 
Nr 181, poz.1337; z 2007r. Nr 48 poz. 327), Rada Gminy Juchnowiec Kościelny uchwala co następuje:

§ .1 W celu opracowania projektu budżetu Gminy Wójt w terminie do dnia 30 sierpnia roku 
poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych 
na kolejny rok budżetowy.

§ . 21. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz zakładów budżetowych opracowują 
wycinkowe materiały planistyczne w zakresie niezbędnym do opracowania projektu budżetu Gminy 
i przekazują je Skarbnikowi Gminy w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok 
budżetowy. Opracowane materiały planistyczne obejmują również dane do informacji o stanie mienia 
komunalnego.

2. Komisje stałe Rady Gminy, radni, sołectwa, mieszkańcy, organizacje pozarządowe składają Wójtowi 
wnioski do projektu budżetu nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Kierownicy referatów Urzędu Gminy oraz samodzielne stanowiska pracy opracowują i przedkładają 
Skarbnikowi Gminy projekty dochodów i wydatków oraz projekt zadań rzeczowych w terminie do 
dnia 18 października roku poprzedzającego rok budżetowy wraz z danymi do informacji o stanie mienia 
komunalnego.

§ .3 Skarbnik Gminy na podstawie otrzymanych materiałów i wniosków jak również skalkulowanych 
dochodów własnych Gminy, informacji o dotacjach celowych na realizację zadań zleconych z zakresu 
administracji rządowej, subwencji z budżetu państwa i udziale w podatku dochodowym, a także 
projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień i innych danych, 
opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu i w terminie do dnia 
30 października przekłada je Wójtowi wraz z objaśnieniami i projekt informacji o stanie mienia komunalnego.

§ .4 Na podstawie przedłożonych przez Skarbnika Gminy materiałów, Wójt przygotowuje projekt uchwały 
budżetowej wraz z objaśnieniami oraz prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata 
następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań i informację o stanie mienia komunalnego 
i w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada je:

1 Radzie Gminy (na ręce Przewodniczącego Rady);

2 Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania.

§ .51. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przekazuje otrzymane materiały, o których mowa 
w § 4, do zaopiniowania stałym komisjom Rady.

2. Komisje stałe Rady w terminie 10 dni od daty otrzymania materiałów wymienionych w ust.1 odbywają 
posiedzenia, na których formułują na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej.

3. Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku planowanego w 
projekcie zobowiązane są wskazać źródła jego sfinansowania.

4. Opinie komisji nie później niż w ciągu 2 dni przedstawiane są komisji właściwej ds. budżetu, która 
w terminie nie dłuższym niż 12 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinie i przedkłada ją 
Przewodniczącemu Rady Gminy na sesję budżetową.

§ .61. Wójt po zapoznaniu się z opinią komisji właściwej ds. budżetu przekazaną przez 
Przewodniczącego Rady Gminy oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, w terminie do 8 dni 
przedkłada Radzie Gminy skorygowany projekt uchwały budżetowej.

2. Wnioski, które nie zostały uwzględnione w projekcie uchwały wymagają uzasadnienia Wójta.

3. Ostateczny tekst projektu uchwały budżetowej i załączników, w przypadku zmiany tekstu 
pierwotnego, przedstawiany jest radnym co najmniej na 7 dni przed sesją budżetową.

§ .71. Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej winny zawierać w szczególności:

1. w zakresie dochodów - szczegółowe omówienie poszczególnych źródeł dochodów
ze wskazaniem sposobu i podstaw ich kalkulacji, zaś w przypadku dochodów ze 
sprzedaży mienia - uzasadnienie jego zbycia,

2. w zakresie wydatków - szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków
z wyodrębnieniem:

a) wydatków jednostek budżetowych z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych 
od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych,

b) wydatków na inwestycje,

c) wydatków na zadania administracji rządowej zlecone gminom,

d) dotacji z budżetu,

3. omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów 
związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego długoterminowego kredytu bankowego i 
pożyczek oraz wykupu papierów wartościowych,

4. informację o finansowaniu wydatków majątkowych ze szczególnym uwzględnieniem danych 
o wydatkach inwestycyjnych obejmujących m.in.

a) nazwę inwestycji,

b) źródła finansowania

c) etap procesu inwestycyjnego (np. przygotowanie dokumentacji, roboty budowlane
w toku, itp.),

d) ogólny koszt inwestycji,

e) datę rozpoczęcia i zakończenia inwestycji,

f) inne dane uzupełniające.

2. Objaśnienia do projektu budżetu winny być odniesione do przewidywanego wykonania 
roku poprzedniego ze szczególnym uwzględnieniem odchyleń od planowanych w roku ubiegłym, 
uwzględnieniem prognozowanych cen towarów i usług oraz inflacji.

§ .8 Informacja o stanie mienia komunalnego w części dotyczącej innych niż wymienione w ustawie 
z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) danych 
i informacji o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego powinna uwzględniać w 
szczególności dane o stanie postępowań regulacyjnych, o procesach sądowych, o przesunięciach 
majątku we związku z likwidacją lub przekształceniem jednostek organizacyjnych.

§ .9 Porządek sesji budżetowej powinien obejmować następujące punkty:

1. odczytanie ostatecznego projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,

2. odczytanie opinii komisji właściwej do spraw budżetu,

3. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o 
prognozie, o której mowa w § 4,

4. odniesienie się Wójta do opinii z pkt 2 i 3,

5. dyskusja nad wnoszonymi w trakcie sesji poprawkami i ich przegłosowanie,

6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ .10 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ .11 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu 
Gminy Juchnowiec Kościelny oraz w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Krzysztof Marcinowicz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady Gminy Juchnowiec Jościelny

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Korol

Wprowadzający: Tomasz Korol

Data wprowadzenia: 2007-11-19

Data modyfikacji: 2007-11-19

Opublikował: Tomasz Korol

Data publikacji: 2007-11-19