Protokół sesji Nr XXX/09 z dnia 25 marca 2009r.
sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 25 marca 2009r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny
Sesja rozpoczęła się o godz. 1530 i trwała do godz.1910.
W sesji wzięli udział radni zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik
do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
• Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
• Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
• Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
• Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
• Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju – Barbara Polińska
• Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
• Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz
• Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Janusz Zaniewski
• Dyrektor Ośrodka Kultury – Leszek Koleśnik
Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on przybyłych na sesję i otworzył obrady sesji nadzwyczajnej zwołanej na wniosek Wójta słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na 14 radnych obecnych - 14 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.
Ad.2.
Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do przyjęcia porządku obrad:
Radny Henryk Silwon poprosił o zgodę na odczytanie w trakcie sesji pisma skierowanego do Wójta Gminy. Wójt poprosił o pismo celem zapoznania się z jego treścią, następnie wnioskował o wprowadzenie zmiany do porządku obrad poprzez dodanie dodatkowego punktu ”Sprawy bieżące” – „za” było 14 radnych.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad
z wprowadzoną zmianą – „za” było 14 radnych.
Nowy porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Kościelny”.
4. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w podziale Gminy Juchnowiec Kościelny na stałe obwody głosowania.
5. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie.
7. Sprawy bieżące.
8. Zakończenie obrad sesji.
Ad.3.
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Kościelny”.
Pan Jarosław Danowski omówił celowość podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Kościelny” m.in. na dofinansowanie: remontu elewacji kościoła, odbudowę zabytkowych nagrobków na cmentarzu oraz jego rozbudowa oraz poprosił o naniesienie zmian do planu poprzez:
- wykreślenie ze str.35 w tabeli Nr 7- Zadania aktywizujące mieszkańców Juchnowca Kościelnego - zadania nr 13 „Miejscowe pejzaże” – przygotowanie filmu promującego wieś Juchnowiec Kościelny i jej okolice
- dodanie na str.32 w tabeli Nr 6 Zadania inwestycyjne – nowego zadania Nr 19 – pod nazwą „Utworzenie studia telewizyjnego i internetowego” – opis zadania – zakup wyposażenia do uruchomienia studia telewizyjnego realizującego materiał filmowy z terenu wsi i gminy – oczekiwany efekt – promocja za pośrednictwem internetu poprzez przygotowanie materiałów – rok rozpoczęcia i rok zakończenia – 2009 – wartość szacunkowa – 200tys.zł. – wkład własny – 50tys.zł. – oczekiwana dotacja – 150tys.zł. – realizujący – Ośrodek Kultury
radny Leszek Matowicki – zgłosił poprawkę przyjętą na zebraniu wiejskim wsi Juchnowiec Kościelny tj. zmniejszenie kwoty w tabeli Nr 6 Zadania inwestycyjne w pkt 3 z 666tys.zł. na 577tys.zł.
Przewodniczący Rady – pytał czy wkład własny w kwocie 50tys.zł na realizację projektu przez Ośrodek Kultury będzie pochodził ze środków Ośrodka Kultury
w ramach przyznanej dotacji czy potrzebne będzie dofinansowanie z gminnego budżetu, ponadto na str.7 planu – ludność Juchnowca Kościelnego nigdy nie stanowiła 11% ludności gminy,
Pani Skarbnik – poinformowała, że wkład własny częściowo będzie pochodził ze środków w ramach przyznanej dotacji Ośrodka Kultury a częściowo trzeba będzie „dołożyć” z budżetu gminy,
Przewodniczący Rady – w związku z powyższym wnioskował o wykreślenie tego zadania,
Pan Jarosław Danowski – powiedział, że „wkradła się” pomyłka pisarska, która zostanie poprawiona, ponadto zgodnie z wymogami we wniosku muszą być zadania inwestycyjne i zadania nieinwestycyjne, jeśli wykreślimy to zadanie nie będzie możliwe złożenie wniosku - ze względów formalnych,
Wójt powiedział, że mamy szansę maksymalnego wykorzystania możliwości jakie da uzyskanie dofinansowania projektu
Przewodniczący Rady – powiedział, że nie kwestionuje potrzeby podjęcia uchwały, ale należy wyjaśnić drobne szczegóły, skoro Rada będzie musiała „dołożyć” pieniądze z budżetu gminy,
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że mamy możliwość zakupienia sprzętu za ¼ jego wartości
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że nie warto wydawać nawet ¼ wartości sprzętu, skoro do niczego nie będzie potrzeby,
Pan Jarosław Danowski – powiedział, że uruchomienie internetowej telewizji umożliwi Ośrodkowi Kultury podjęcie działalności w nowych obszarach, zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany przez młodzież z terenu gminy
Radny Grzegorz Śliwowski – uważa, że w pierwszej kolejności należy wspierać inicjatywy oddolne, a my robimy coś na siłę i od tyłu, powiedział, że czymś innym jest wsparcie, a czym innym wymuszanie, a sprzęt wizualny nie będzie potrzebny dla naszej gminy
Przewodniczący Rady – powiedział, że należałoby iść w kierunku udostępnienia internetu wszystkim mieszkańcom gminy, bo z tym mamy problem
Wójt powiedział, że poczuł się zażenowany wypowiedziami radnych
Radny Stefan Kozłowski – pytał, gdzie cały sprzęt będzie się znajdował
Pan Jarosław Danowski – powiedział, że część zadań zawartych w projekcie to działania statutowe Ośrodka Kultury, jeżeli otrzymamy dofinansowanie
na sprzęt nie będzie z nim żadnego kłopotu, ponieważ to sprzęt mobilny i nie będzie zajmował dużo miejsca,
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że zostanie zakupiony sprzęt cyfrowy
o dużych możliwościach jego wykorzystania m.in. na festynach czy nawet do nagłośnienia sali podczas obrad sesji
Na prośbę Wójta Pan Dariusz Markuszewski poinformował, że znalazł się inwestor zastępczy z Lublina, który uzyskał już warunki zabudowy na ułożenie kabla szerokopasmowego internetu od Rzeszowa do Białegostoku przebiegającego wzdłuż drogi do Bielska Podlaskiego. W tym roku firma prawdopodobnie uzyska pozwolenie na budowę. Pisemnie parokrotnie informowaliśmy inwestora, że gmina byłaby zainteresowana podłączeniem się oraz wskazała kilku punktów podłączenia.
Przewodniczący Rady – powiedział, że jeżeli zakup sprzęt do telewizji internetowej miałby nastąpić w tym roku z koniecznością dołożenia dodatkowych pieniądze był temu kategorycznie przeciwny, chyba, że realizację zadania udałoby się przełożyć na 2010r.
Pan Jarosław Danowski – powiedział, że nie ma takiej możliwości
Wójt – prosił Radę o umożliwienie złożenia wniosku w który włożono dużo pracy i wysiłku
Przewodniczący Rady – zgłosił jeszcze zastrzeżenia do planu odnowy odnośnie pkt 1 i 2 w tabeli Nr 7 – Zadania aktywizujące mieszkańców Juchnowca Kościelnego na str.33 tj. stworzenie klubu AA i ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz wnioskował o ich wykreślenie – „za” było 9 radnych, 5 „wstrzymało się” od głosu
Radny Stefan Kozłowski – pytał czy dotacja przyznana Ośrodkowi Kultury wystarczy na zabezpieczenie wkładu własnego wynikającego z tabeli Nr 7 - Zadania aktywizujące mieszkańców Juchnowca Kościelnego, ponieważ miał co do tego duże wątpliwości, stwierdził, że cały plan odnowy opiewał na 145mln zł, na co gminy nie stać
Przewodniczący Rady wnioskował o skreślenie poz.19 w tabeli Nr 6 Zadania inwestycyjne – nowego zadania Nr 19 – po nazwą „Utworzenie studia telewizyjnego i internetowego”, skoro nie można przenieść jego realizacji na 2010r.
Wójt – zaapelował o głosowanie nad wnioskiem i nie wyraził zgody na wykreślenie w/w zadania, ponieważ wówczas wniosek będzie bezprzedmiotowy
Przewodniczący Rady powiedział, że otrzymany przed sesją projekt wniosku nie budził zastrzeżeń, natomiast wczoraj zostało wprowadzone dodatkowe zadanie, które budzi dużo zastrzeżeń
Pan Jarosław Danowski – przypomniał, że zostało wykreślone zadanie dot. przygotowania filmu promującego wieś Juchnowiec Kościelny i jej okolice,
a w jego miejsce musi być wpisane nowe zadanie, ponieważ we wniosku muszą być zadania inwestycyjne twarde jak i miękkie inaczej nie ma szans na jego dofinansowanie
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, iż w związku z brakiem zgody Wójta na wprowadzenie poprawki, radni zostali przymuszeni do głosowania „za”, nawet jeśli radni mają obiekcje do wprowadzonego nowego zadania to i tak nie mają innego wyjścia jak tylko przyjęcie zaproponowanego projektu
Przewodniczący Rady wyraził sprzeciw odnośnie umieszczenia zadania p.n. „Utworzenie studia telewizyjnego i internetowego” w projekcie. Jednakże aby nie zaprzepaścić szansy na dofinansowanie nie zgłosił formalnego wniosku
o odrzucenie zadania.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Kościelny” – „za” przyjęciem uchwały z przyjętymi poprawkami głosowało 13 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu – Uchwała Nr XXX/215/09 stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
Na zakończenie dyskusji głos zabrał zaproszony na sesję ks. proboszcz Parafii p.w. Św. Trójcy w Juchnowcu Kościelnym.
Przewodniczący ogłosił 5 min. przerwy.
Ad.4.
Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w podziale Gminy Juchnowiec Kościelny na stałe obwody głosowania.
Po przerwie głos zabrała Pani Barbara Polińska, która poinformowała, że w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego należało uporządkować stałe obwody głosowania zgodnie z załącznikiem do projektu uchwały
Pan Mecenas poinformował, że projekt uchwały był opiniowany przez Komisarza Wyborczego
- Uchwała Nr XXX/216/09 została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za”
i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu
Ad.5.
Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego – wyjaśnień
do projektu uchwały udzieliła Pani Barbara Polińska – Uchwała Nr XXX/217/09 została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 3
do protokołu. Ponadto poinformowała o wyborach uzupełniających do Radny Gminy Juchnowiec Kościelny zarządzonych przez Wojewodę Podlaskiego na dzień
24 maja 2009r.
Ad.6.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r..
W związku z przekazaniem przez Panią Skarbnik na posiedzeniu sesji drugiej wersji projektu uchwały oraz zamieszaniem jakie powstało przy omawianiu zmian do budżetu na 2009r. Przewodniczący Rady zaproponował omówienie w pierwszej kolejności zmian zapisanych w pierwszej wersji projektu uchwały, który radni otrzymali przed sesją, natomiast zmiany wykazane w drugiej wersji projektu uchwały omówić jako autopoprawki – nikt z zebranych nie zgłosiła zastrzeżeń do propozycji.
Pani Skarbnik przedstawiła i omówiła zmiany z pierwszej wersji projektu uchwały
Przewodniczący Rady – zwrócił się do Pani Skarbnik aby w przyszłości w objaśnieniach stanowiących załącznik do uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy umieszczała wszelkie zmiany do budżetu, co będzie przejrzyste i bardziej czytelne
Po omówieniu zmian w budżecie Pani Skarbnik przedstawiła autopoprawki do budżetu odnośnie poręczenia kredytu dla instytucji kultury w kwocie 350tys.zł oraz zwiększenia z 215tys.zł do 319.603zł udziału środków własnych w programie PROW „Odnowa wsi – Przebudowa budynku świetlicy wiejskiej w Wojszach wraz
z zagospodarowaniem terenu. Po dyskusji autopoprawki przyjęto 7 głosami „za”, 5 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały wraz z autopoprawkami – „za” było 7 radnych, 5 „przeciw”, 2 „wstrzymało się”
od głosu, Uchwała Nr XXX/218/09 stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.
Ad.7.
Sprawy bieżące
Wójt – poinformował, że w dniu wczorajszym unieważnił przetarg na dzierżawę lokalu w budynku poszkolnym we wsi Lewickie z przeznaczeniem na sklep, ponieważ złożono tylko jedną ofertę, jak później okazało się był również drugi chętny do przystąpienia do przetargu, unieważnił przetarg z myślą o utworzeniu w tym miejscu lokalu socjalnego.
Radny Henryk Silwon odczytał pismo w imieniu własnym oraz mieszkańców wsi z wnioskiem o ogłoszenie kolejnego przetargu na dzierżawę lokalu
z przeznaczeniem na prowadzenie działalności handlowej – sklepu spożywczego, ponieważ inne wykorzystanie budynku nie wchodzi w grę
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – poinformował, że w dniu dzisiejszym odebrał kilka telefonów od zbulwersowanych mieszkańców wsi
o podanie przyczyn unieważnienia przetargu i mówili o swoim sprzeciwie wobec stworzenia lokalu socjalnego
Wójt powiedział, że jest zasypywany prośbami o przyznanie lokalu socjalnego, jednakże nie postąpi wbrew potrzebom mieszkańców i ogłosi kolejny przetarg na dzierżawę lokalu z przeznaczeniem na sklep, skoro radni tak zdecydowali
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że określenie sposobu przeznaczenia budynków gminnych należy do kompetencji Wójta a nie Rady, niech mieszkańcy zdecydują
Radny Grzegorz Śliwowski – pytał czy jest możliwe przygotowanie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Horodniany ze względu na intensywną zabudowę co wkrótce spowoduje jeszcze większy bałagan architektoniczny terenu
Część radnych odniosła się negatywnie do pytania radnego.
Wójt – poinformował, że Powiatowy Zarząd Dróg wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie w 50% tj. 130tys.zł na wykonanie nawierzchni asfaltowej
w Hryniewiczach, do czego nie jest przekonany tym bardziej, że tą drogą przejeżdżają samochody ciężarowe wielu firm, które powinny dołożyć do tej inwestycji, ponadto zaprosił do wzięcia udziału w dyskusji dot. lokalizacji lotniska lokalnego, która odbędzie się 27.03.3009r. o godz. 12.00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.
Radny Leszek Kuczyński – przypomniał, że Wójt na jednej z poprzednich sesji mówił, że firmy zobowiązały się do wykonania tej drogi i należałoby
to wyegzekwować
Przewodniczący Rady - odczytał pismo odnośnie powołania komisji celem oceny dotychczasowych warunków pracy pracowników i przyjęć interesantów
w Urzędzie Gminy z wyznaczeniem m.in. dwóch radnych do pracy w komisji – niestety nie było chętnych do pracy w komisji.
Pani Skarbnik oraz Wójt wnioskowali o wprowadzenie pod obrady dodatkowej uchwały w sprawie udzielenia poręczenia dla Ośrodka Kultury
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wprowadzeniem zmiany do porządku obrad poprzez dodanie po punkcie 7 – „Sprawy bieżące” punktu 8 – „Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia poręczenia dla Ośrodka Kultury” a dotychczasowy pkt 8 otrzymał nr 9 – „za” było 2 radnych, „przeciw” 2 radnych, 10 „wstrzymało się” od głosu – odrzucono wniosek.
Ad.8.
Zakończenie obrad sesji.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Krzysztof Marcinowicz
Protokolant:
Dorota Korpacz
Metryka strony