Protokół sesji Nr XXII/08 z dnia 10.06.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XXII/08
 
sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 10 czerwca 2008r;.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny

 
Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.14.00.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca Prawny – mec Andrzej Hryniewicki
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami – mgr inż. arch. Dariusz Markuszewski
· Kierownik Referatu Gospodarki komunalnej i Inwestycji – mgr inż. Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – mgr inż. Katarzyna Kolwalewska – Sewastianik
· Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Beata Górska
· p.o. Kierownika Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – mgr Joanna Urbanowicz,
 
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on przybyłych na sesję radnych, władze gminy i sołtysów.

Ad.1
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz otworzył sesję rady gminy słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz stwierdził, iż na 15 radnych obecnych jest 15 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący projekt porządku obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XXI/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności między sesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Funkcjonowanie gospodarki wodno – ściekowej na terenie Gminy.
7. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu.
a) uchwała w sprawie określania zasad nabywania, zbywania i obciążania  nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,
b) uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku,
c) uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego instytucji kultury za rok 2007,
d) uchwała o zaciągnięciu długoterminowego kredytu na finansowanie projektów inwestycyjnych,
8. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
9. Zakończenie obrad sesji.
Przewodniczący Rady zaproponował by do porządku obrad dodać następujące uchwały:
1. w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych, w tym wysokości opłat za posiłki,
2. w sprawie nieodpłatnego przekazania specjalistyczno – bojowego wozu strażackiego marki Star 266, nr rej BIA 129142, będącego na stanie OSP  Kleosin.
3. w sprawie utworzenia dodatkowych oddziałów Przedszkola w Kleosinie.
w/w uchwały były opiniowane przez Komisje Rady Gminy na posiedzeniach mających miejsce przed sesją Rady Gminy Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie wprowadzenia poprawek do porządku obrad - „za” przyjęciem proponowanych poprawek opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.

Ad. 2
Następnie radni przystąpili do głosowania nad całością porządku obrad: „za” nowym porządkiem obrad opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
 
Nowy porządek obrad prezentował się następująco:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XXI/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności między sesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Funkcjonowanie gospodarki wodno – ściekowej na terenie Gminy.
7. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu.
a) uchwała w sprawie określania zasad nabywania, zbywania i obciążania  nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,
b) uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku,
c) uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego instytucji kultury za rok 2007,
d) uchwała o zaciągnięciu długoterminowego kredytu na finansowanie projektów inwestycyjnych,
e) w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych, w tym wysokości opłat za posiłki,
f)  w sprawie nieodpłatnego przekazania specjalistyczno – bojowego wozu strażackiego marki Star 266, nr rej BIA 129142, będącego na stanie OSP  Kleosin,
g) w sprawie utworzenia dodatkowych oddziałów Przedszkola w Kleosinie
8. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
9. Zakończenie obrad sesji.
 
Ad.3.
Przewodniczący Rady zarządził glosowanie nad przyjęciem: protokołu Nr XXI/08 z dnia 30 kwietnia  2008r; - uwag do protokołu nie zgłoszono „za” opowiedziało się 14 radnych, jedna osoba "wstrzymała się" od głosu, przy obecności 15 radnych.
 
Ad.4.
Następnie Wójt i Przewodniczący Rady przedstawili informację ze swojej działalności międzysesyjnej.
Jako pierwszy głos zabrał Wójt Gminy:
11.05 – koncert poświęcony pamięci Jana Pawła II  Zespół Szkół w Kleosinie,
14.05 – spotkanie z firmą Kan w sprawie budowy światłowodów,
16.05 – Powiatowa Samorządowa Spartakiada,
21.05 spotkanie z dyrektorami szkół dotyczące potrzeb szkół i spraw związanych z przedszkolami, GOPS – spotkanie zespołu interdyscyplinarnego,
29.05 - obchody dwudziestolecia Przedszkola w Kleosinie,
22.05 – uroczystość Bożego Ciała,
30.05 – Forum teatrów dziecięcych – Ośrodek Kultury,
4.06 – spotkanie z firmami Rodeks i Instal odnośnie zaopatrzenia w wodę Ignatki Osiedla,
5.06 – podpisanie aktu notarialnego odnośnie wykupienia części działki przy ul. Staffa w Kleosinie,
5,6.06 – szkolenie obronne w Mielniku,
31.05 – msza św. Księżyno Kolonia,
30.05 – uroczystość 40- lecia Szkoły Podstawowej Nr 32 w Białymstoku.
 
Informacja Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Przewodniczącego Rady - między sesjami miały miejsce posiedzenia Komisji, Komisja Rewizyjna obradowała dwa razy, natomiast Komisje Rolnictwa i Komisja  Budowlana, Komisja Samorządowa spotykały się jednokrotnie.
Przewodniczący odczytał rozstrzygnięcie nadzorcze jakie wpłynęło z Urzędu Wojewódzkiego odnośnie uchwały podjętej na XXI sesji w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych, w tym wysokości opłat za posiłki Nr XXI/145/08, a także zaproszenie na II Pielgrzymkę Samorządowców, zaproszenie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Wójt – podziękował, wszystkim uczestnikom, radnym i sołtysom za udział  V Samorządowej Spartakiady, a szczególnie nauczycielom za pomoc w organizacji imprezy.
radny Kuczyński – stwierdził, że idea imprezy jest dobra jednak powinny się one odbywać w dni wolne od pracy, żeby wszyscy ludzie mogli brać udział takich zawodach.
radny Śliwowski – stwierdził, że należy oprzeć się na danych statystycznych będących w posiadaniu policji jeżeli chodzi o zainstalowanie monitoringu. Dodał również, że był przekonany, że sprawa planów zagospodarowania przestrzennego jest wyjaśniona z Agencją Rynku Rolnego.
Wójt – stwierdził, że umowa z firmą Witamina, a Urzędem Gminy została podpisana w 2002r; i firma się na niej opiera twierdząc, że każdy nabywający działki był przekonany, że gmina nie będzie pobierać renty planistycznej. Należy wyjaśnić w jakim celu przekształcono ziemię rolną w działki budowlane, Wójt stwierdził, że powinno się to stać tematem kolejnej sesji Rady Gminy. Urząd miał pomysł aby podjąć uchwałę w sprawie sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Centrum Sportu Turystyki i Rekreacji z przeznaczeniem tego terenu w szczególności pod sporty konne dzięki czemu mieliśmy szansę otrzymać 4 ha ziemi, jednak Agencja się z tego wycofała i ocenia własny majątek na 12 ml zł, z czego możemy pozyskać 30 % na podstawie renty planistycznej, jednak szkoda czegoś co trwało od tylu lat. Mieliśmy zamiar bronić tej tradycji, związanej ze sportami konnymi, jednak nie można zrobić nic na siłę i musimy działać zgodnie z prawem.
radny Śliwowski – zwrócił się do Wójta z sugestią, że w razie ewentualnego sporu w sądzie powinien zasięgnąć opinii dobrej kancelarii prawnej.
radny Szczuka – podzielił zdanie Radnego Kuczyńskiego odnośnie terminu Spartakiady stwierdził, że  dzień wolny od pracy będzie bardziej stosowny z uwagi na to, że nauczyciele muszą szukać zastępstwa chcąc brać udział w tego typu zawodach.
- następnie poruszył kwestię boiska w Hryniewiczach, wyjaśnił, że dzieci nie mogą z niego korzystać ponieważ nie jest ono wyrównane i nie ma tam warunków do grania w piłkę. 
Radny Bruczko – zwrócił się z pytaniem dlaczego nie realizuje się wniosków komisji, radnemu chodziło konkretnie o realizację wniosku odnośnie identyfikatorów pracownikom Urzędu Gminy w Juchnowcu Kościelnym.
Barbara Przybyszewska – odpowiedziała, że identyfikatory zostaną przygotowane do piątku 13 czerwca 2008r.;
Radny Kuczyński – poinformował Radę, że zastępca Wójta wprowadza w błąd mieszkańców gminy odnośnie objaśnień zmian w budżecie na 2008r; chodziło konkretnie o otwarcie nowego oddziału Przedszkola w Juchnowcu, Pan Zastępca w rozmowie z mieszkańcami stwierdził, że Radny ma błędne informacje i nie wie o czym mówi, dodał, że „jest od cegieł i betonu w tym urzędzie”.
Wójt – odpowiedział, że będą wyjaśnienia jak wróci z urlopu.
Radny Kozłowski – zwrócił się do Wójta w następujących kwestiach:
- kiedy zostanie skoszona trawa na boisku w Kleosinie?
- skąd się biorą roboty dodatkowe przy budowie sceny w Kleosinie i dlaczego nie wykonuje się modernizacji oświetlenia boiska?
- czy były prowadzone rozmowy z Wojewódzkim Zarządem Dróg w sprawie ul. Zambrowskiej?
Barbara Puziuk – wyjaśniła, że budowa sceny była objęta dokumentacją techniczną, posiadamy pozwolenie na budowę sceny, w oparciu o tą dokumentację został ogłoszony przetarg i wyłoniono najkorzystniejszą ofertę. W budżecie na 2008r, w jednej pozycji znajdują się dwa zadania, jedno to budowa sceny, a drugie to budowa boiska, są to dwa odrębne obiekty.
Radny Kozłowski – stwierdził, że nie satysfakcjonuje go ta odpowiedź. 
Wójt – stwierdził, „że scena była błędem od samego początku, moim zdaniem wystarczyło jedynie utwardzenie miejsca pod ruchomą scenę, naciskano mnie i zarzucano mi, że nie chcę zgodzić się na budowę sceny w Kleosinie. W pierwotnym zamierzeniu myślano o scenie stałej ze stałym dachem. Odbyło się spotkanie u ks. Proboszcza  z Kleosina, na którym ustalono, że będzie to konstrukcja stalowa, przestrzenna, z dachem przykrywanym plandeką. Postanowiliśmy, że poweźmiemy kroki do pozyskania działek przyległych od Gazowni i ogrodzimy cały plac łącznie ze sceną. Uporządkujemy teren wokół, jednak do tego potrzeba czasu. Należy również usunąć stare żelbetonowe słupy, które wcześniej nikomu nie przeszkadzały. Doszliśmy do wniosku, że zostanie zakupiona szafka, dzięki której będzie można podłączyć prąd na scenie, a także będziemy mogli ją wykorzystywać w innych okolicznościach nie tylko w związku z organizacja imprez i festynów.
Następna sprawa to kwestia brak projektantów. Ogłoszono przetarg na skrzyżowanie w Księżynie, początkowo nikt się nie zgłosił, po kolejnym przetargu zgłosiła się firma, która za projekt zażądała 97, 500 zł, dla porównania dodał, że wykonanie projektu z sygnalizacji przy sklepie Kukułka w Kleosinie kosztowała 100, 000 zł już z wykonawstwem. Zastawiamy się również czy warto wchodzić w budowę boiska z programu Premiera, ponieważ dotarła do mnie informacja, że używane do budowy boiska tworzywo jest rakotwórcze. Wójt stwierdził, że Kleosin potrzebuje świetlicy w tym celu można wykorzystać budynek po Straży Pożarnej. Jeśli natomiast chodzi o boisko w Hryniewiczach to nie można całej winy zrzucać na urzędników, zrobiliśmy boisko, ale ktoś musi się nim opiekować.”
Zastępca Wójta – odniósł się do pytania Radnego Kozłowskiego odnośnie zmiany organizacji ruchu przy ul. Zambrowskiej wyjaśnił, że Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpił do opracowania dokumentacji na ul. Zambrowską, uwzględni ona konkretne rozwiązania takie jak lewoskręty i włączenia do ruchu wszystkich ulic na terenie Kleosina, wychodzących na ul. Zambrowską. Dodał również, że boisko w Kleosinie zostanie skoszone w najbliższym czasie.
Radny Matowicki - zwrócił się z następującymi  pytaniami:
- do dyr. Ośrodka Kultury - czy są już znane terminy planowanych na terenie gminy festynów?
- do Pani Beaty Górskiej - czy działalność GOPS- u opiera się głównie i bazuje na donosach i czy Pani Kierownik wie ile jest osób na terenie gminy samotnie wychowujących dzieci?
- do Pana Wójta odnośnie wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na 80 tyś zł i czy zostały złożone wnioski na Program “Orlik 2012”?
Radny dodał, że jeśli na skrzyżowaniu w Księżynie zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna to należy pamiętać o tym, że zimą auta jadące z Kleosina w stronę Księżyna będą miały kłopot z ruszeniem z miejsca przy śliskiej nawierzchni.
Barbara Przybyszewska - odpowiedziała, że wniosek o dofinansowanie zakupu samochodu został złożony dnia 30 maja 2008r;
Wójt - dodał, że według jego wiedzy środki z Funduszu nie zostały jeszcze rozdysponowane, a Komisja zbiera się co jakiś czas. Powiadomił również, 6 lipca odbędzie się odpust w Tryczówce, a w Bogdankach festyn. W Juchnowcu Dolnym festyn odbędzie się 30- 31 sierpnia. Będzie to dwudniowy duży festyn połączony z otwarciem boiska. Tradycją było również organizowanie festynu w Koplanach co zwykle miało miejsce we wrześniu jednak w tym roku festyn zbiega się w czasie z inną uroczystością związanego z Ks. Sopoćką, więc trzeba się zastanowić nad zmianą terminu.
Beata Górska - w odpowiedzi na pytanie Radnego Matowickiego stwierdziła, że GOPS zajmuje się interwencją w środowisku i za każdym razem kiedy ktoś nas o czymś informuje GOPS będzie interweniować, nawet jeśli jest to informacja anonimowa.
Radny Kuczyński - stwierdził, że większość inwestycji realizowanych przez gminę wykonuje się w Kleosinie np.. scena, pływalnia, światła, ulice, zwrócił się z pytaniem do Wójta, czy zdaje sobie sprawę z tego gdzie otrzymał najwięcej głosów podczas wyborów. Stwierdził, że ma takie prawo upomnieć Wójta, ponieważ jest radnym. Zapytał się czy Wójt zrealizował którąś z obietnic przedwyborczych na terenach południowych gminy, gdzie nie ma świetlic, deszczówki, a mieszkańcy własnymi siłami wykonują pewne prace takie jak koszenie czy zamiatanie ulic. Dodał również, że sytuacja z komunikacją też jest bardzo zła, ponieważ PKS zawiesiło niektóre kursy.
Wójt - odpowiedział, że to dzięki niemu „zapisy w budżecie dla pozostałej części gminy są znaczne, na dzień dzisiejszy potrzeba około 20 ml zł na wykonanie kanalizacji na części gminy poniżej Kleosina i Juchnowca, projekty są już na ukończeniu. Zaznaczył, że za tej kadencji poprawiono wygląd szkoły w Bielach, projektuje się oczyszczalnię w Wojszkach i projektuje się budynek na przyszłe Centrum Ekologiczne w Wojszkach. W Satnisławowie zaczęło się coś  dziać, a w Olmontach wykonano kanalizację i projektuje się drogę, w Śródlesiu powstały ulice. Wspomniał również, że brakuje wykonawców, projektantów, a ceny materiałów i robocizny z roku na rok drożeją. Brakuje również osób chętnych do pracy. Dodał też, że budżet gminy jest elastyczny jako przykład podał otwarcie oddziału przedszkola w Juchnowcu, co nie było łatwe.”
Przewodniczący Rady - stwierdził, że po wakacjach będzie możliwość zapoznania się z realizacją inwestycji i w jego opinii te inwestycje, które były zaplanowane są w trakcie realizacji.
Wójt - powiedział, że „dwie firmy zostały zaproszone na spotkanie, które odbędzie się w przyszłym tygodniu, odnośnie rozwiązania problemu komunikacji na terenie gminy. Powiadomił również, że 20 czerwca  w Białymstoku odbędzie się spotkanie, na którym będzie przedstawione działanie nowej technologii utylizacji odpadów w temperaturze 5000 stopni. Na budowę zakładu potrzebne są 3 ha i w ciągu 8 - 10 lat pole składowe powinno zniknąć. Odpady są zamieniane na gaz lub energie elektryczną. Następnie odbędzie się spotkanie  w naszej gminie w tym temacie.”
Radny Szerenos - stwierdził, że pomysł utworzenia oddziału przedszkola w Juchnowcu został wypracowany na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.
Wójt - odpowiedział, że był to jego pomysł i był od początku otwarty na otwarcie przedszkola w Juchnowcu, natomiast wykorzystanie środków przeznaczonych na remont budynku w Bielach było również pomysłem Wójta.
Radny Szerenos - zapytał kiedy w Hołówkach Małych kiedy zostanie załatwiona kwestia rowu i kiedy zostanie w Hołówkach Dużych zostanie wyremontowana świetlica?
Wójt - odpowiedział, że jest to droga powiatowa i radny jako mieszkaniec gminy powinien się zwrócić do Starostwa o interwencję.
Sołtys wsi Złotniki - zwrócił się z pytaniem kto ma realizować przebudowę drogi Wojski - Juchnowiec, gmina czy powiat i na jakim etapie są działania w tej sprawie, sołtys pytał również na jakim etapie jest budowa oczyszczalni jeśli chodzi o kanalizację Biele – Złotniki,  Rostołty?
Barbara Puziuk - wyjaśniła, że na budowę oczyszczalni ścieków został ogłoszony przetarg.
Wójt - stwierdził, że skoro na skrzyżowaniu w Juchnowcu, o którym mówił radny Szerenos nie ma znaku stop to wystąpi do powiatu w sprawie ustawienia lusterka.
Sołtys wsi Hryniewicze- zapytała kto finansował budowę chodników w Juchnowcu gdzie chodniki w Hryniewiczach były robione społecznie, a teraz zostało to zrujnowane? Następnie zapytała czy coś wiadomo w sprawie dróg gminnych w Hryniewiczach? Stwierdziła również, że powinno się zainstalować radar na stałe i wprowadzić ograniczenie poruszania się  samochodów o dużej masie.
Wójt - odpowiedział, że najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie straży gminnej co ułatwi zaprowadzenie porządku. Dodał, że trudno zajmować się drogami wojewódzkimi i powiatowymi gdy gmina ma tyle dróg własnych do wykonania.
Barbara Puziuk - dodała, że został ogłoszony przetarg na remont chodnika  w Hryniewiczach, który rozstrzygnięto pozytywnie została wyłoniona firma, która to wykona. Jeśli chodzi o drogi gminne to odbyło się spotkanie z projektantami właśnie w tej sprawie.
Radny Bruczko - wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna zgłosiła wniosek, aby wystąpić do Starostwa z zapytaniem czy ogłoszono przetarg na budowę drogi Juchnowiec - Wojszki, radny zapytał również kiedy zostanie ustawiony przystanek w Wojszkach, a także kiedy zostaną wprowadzone identyfikatory pracownikom Urzędu Gminy? Radny poruszył również kwestię komunikacji na terenie gminy stwierdził, że PKS zrywa część swoich połączeń co jest kłopotliwe i uciążliwe dla mieszkańców.
Barbara Przybyszewska - odpowiedziała, że identyfikatory zostaną wprowadzone do dnia 13 czerwca 2008r;
Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.
Po wznowieniu obrad jako pierwszy głos zabrał Radny Kuczyński - w  nawiązaniu do wypowiedzi radnego Szerenosa stwierdził, że pomysł powołania nowego oddziału przedszkola w Juchnowcu powstał na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, dodał, że dostarczona w materiałach uchwała dotycząca przedszkola przewidywała otwarcie dodatkowego oddziału w Kleosinie. Dopiero po dyskusji na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej ustalono, że dodatkowy oddział powstanie w Juchnowcu. Radny wnosił, aby do protokołu z obrad sesji dołączyć projekt pierwotnej wersji uchwały.
Sołtys wsi Śródlesie - zasygnalizował, że z kurników znajdujących się na trasie do Olmont wydobywa się fetor, który utrudnia życie mieszkańcom,
- sołtys wspomniał również o braku tablic informacyjnych w Śródlesiu,
- zdewastowano przystanek autobusowy,
- poprosił o pomoc w ustaleniu kto zajmował się  koszeniem trawy i sprzątaniem chodników w Śródlesiu,
- zapytał czy będą realizowane jakieś inwestycje w Śródlesiu w tym roku?
Barbara Puziuk - odpowiedziała, że aktualnie są projektowane ulice Jarzębinowa, Cisowa i Sosnowa.
Sołtys Juchnowca Dolnego - zaznaczyła, że mieszkańcy wnioskują  o ustawienie przystanku na żądanie, przy wjeździe z Juchnowca Kościelnego.
Sołtys Ignatki Osiedle- stwierdziła, że 8 maja odbyło się spotkanie, o którym nie wiedziała, dodała, że drogi są sprzątnięte jedynie w niewielkiej części. Zaznaczyła, że mieszkańcy Ignatek Osiedla nie mają “selektywnej zbiórki odpadów”.
Sołtys wsi Hryniewicze - zapytała czy wysypisko śmieci w Hryniewiczach płaci podatek gminie, bo jeśli płaci to większa część z tego tytułu przeznaczyć na wsie, które odczuwają najbardziej dotkliwie sąsiedztwo wysypiska.
Sołtys wsi Dorożki - zwrócił się do Komisji Oświatowej - niektórzy z mieszkańców otrzymali zaproszenie na spotkanie odnośnie zamknięcia Szkoły w Bogdankach, następnie spotkanie odwołano. Sołtys stwierdził, że skoro Komisja chciała się spotkać z mieszkańcami to Szkoła, która jest jednostką podrzędną nie powinna podważać decyzji Komisji. Dodał, że wiele osób otrzymało powiadomienie o spotkaniu, ale pismo z wiadomością o jego odwołaniu tylko część. Zwrócił się też do Kierownik GOPS, że pracownicy GOPS powinni kontaktować się z sołtysem, ponieważ jest on osobą, która zna mieszkańców i może udzielić pomocy.
Radny Cydzik - stwierdził, że rodzice otrzymali pismo, ale nie na temat zamknięcia szkoły, a na temat jej przyszłości. Następnie otrzymaliśmy pismo od rodziców, z prośba o zmianę terminu ze względu na niedogony termin podpisane przez komitet rodzicielski. W związku z prośbą rodziców Komisja odwołała spotkanie wstępnie zaplanowane na 6 czerwca rodzice zaproponowali spotkanie w niedzielę. Dodał, że rodzice zostaną powiadomieni pisemnie o kolejnym terminie spotkania.
Przewodniczący Rady - zwrócił się z wnioskiem o wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie wyjazdu z ul. Tarasiuka, żeby kierowcy mogli spokojnie włączać się do ruchu.
Radny Kolęda- zwrócił się z pytaniem czy są podjęte jakieś kroki w sprawie odwodnienia drogi w Olmontach? Zaznaczył, że sołtys wsi Olmonty pisał wniosek do Urzędu, że na drodze Białystok - Olmonty woda podmywa asfalt. Dodał, że jest potrzeba zakupienia nowego kosza na śmieci przy przystanku w Olmontach.
Zbigniew Jurkiewicz - wyjaśnił, że jest to droga powiatowa i zostało wysłane postanowienie do powiatu i otrzymaliśmy zapewnienie, że wspomniane przez radnego awaria zostanie usunięte jak najszybciej.
Radny Matowicki - zasygnalizował problem z woda na cmentarzu w Juchnowcu wyjaśnił, że zarządca chce zainstalować wodomierz i zapytał jak ten problem rozwiązać, - poruszył również temat polbruku w Brończanach.
Zbigniew Jurkiewicz - odpowiedział, że polbruk zostanie ułożony w czerwcu.
Sołtys wsi Janowicze - powiedział, że otrzymał pismo z Urzędu Gminy, w którym stwierdza się, że Wójt spotkał się z sołtysem kilkakrotnie, natomiast sołtys stwierdził, że do spotkania doszło tylko raz. Droga na Kolonię Lewickie “zginęła brakuje 100 m drogi”. “Następna droga jest u mnie w działce, gdzie Urząd Gminy na siłę mnie dołącza mnie do podatku.”
Przewodniczący Rady - stwierdził, że Urząd Gminy opiera się na dokumentach, które otrzymał ze Starostwa, co jest podstawa do tego by wymierzyć podatek.
Sołtys wsi Janowicze - stwierdził, że sprawa ta ciągnie się już od kadencji poprzedniego Wójta.
Radny Szerenos - zwrócił się z pytaniem do Wójta czy jest pozwolenie na sprzedaż alkoholu na festynie w Kleosinie, który odbędzie się 15 czerwca?
Radny Kuczyński - stwierdził, że po ostatnim festynie Kleosinie postawił wniosek na sesji, żeby w takim miejscu i na festyn parafialny nie wydawać pozwolenia na sprzedaż alkoholu.
Przewodniczący Rady zarządził przerwę w obradach.
 
Ad.6.
Po wznowieniu obrad jako pierwsza głos zabrała Barbara Puziuk odnośnie funkcjonowania gospodarki wodno - ściekowej na terenie gminy. Wyjaśniła, że gminę tworzy 47 miejscowości, które na dzień dzisiejszy są zwodociągowanie w całości. Długość sieci na terenie gminy to ponad 149 km, ilość przyłączy 2776. Gmina posiada cztery ujęcia wody i stacje uzdatniania wody, które są eksploatowane przez Gospodarstwo Pomocnicze przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji Urządzeń Wodnych Eksploatacji Wodociągów. Ujęcie wody w Juchnowcu Kościelnym zaopatruje 31 miejscowości, ujęcie wody w Kleosinie zaopatruje 9 miejscowości, ujęcie wody w Wojszkach, ujęcie wody w Ignatkach Osiedlu, zaopatruje wodę w tej tylko wsi. Chwilowo jest przerwa w dostawie wody z ujęcia w Ignatkach Osiedlu ze względu na przekroczoną wartość jonu amonowego, i w tej chwili wieś Ignatki Osiedle jest zaopatrywana w wodę z ujęcia w Kleosinie. Urząd przekazał  informację o tej nieprawidłowości dla gwaranta, ponieważ stacja w dalszym ciągu objęta jest gwarancją. Zakłócenia w pracy stacji były spowodowane pewnymi usterkami, firma je usunęła, natomiast bardzo długo nie przystępowała do wykonania badań wody, nastąpiło to dopiero po interwencjach pracowników Urzędu. Jednak w dalszym ciągu stan podwyższonej zawartości jonu amonowego się utrzymuje. Wodociąg w Juchnowcu Kościelnym jest ujęciem wód podziemnych, składa się z dwóch studni wierconych, znajdujących się na działce wraz ze stacją wodociągową, studnie o głębokości 112m i 114 m. zasoby eksploatacyjne ujęcia to 71m3 na godzinę. Ujęcie wody w Kleosinie jest ujęciem podziemnym, składa się ze studni o głębokości 62,5 m i o wydajności 50m3 na godzinę. Druga studnia ma głębokość 71m i wydajności 70m3 na godzinę, studnia zastępcza o głębokości 62m, i wydajności 103m3 na godzinę. Wodociąg w Wojszkach, ujęcie składa się z dwóch studni wierconych o głębokości 90 m, druga  studnia o głębokości 157,5 m, zatwierdzone zasoby eksploatacyjne wynoszą 45m3/h. Pobór wody w Ignatkach Osiedlu następuje z dwóch studni o głębokości 65,5m i wydajności 48m3/h, wydajność stacji jest określona na poziomie 36m3/h istnieje możliwość rozbudowy tej stacji i uzyskania wydajności do 54m3/h. Gmina posiada również sieć kanalizacyjną, ścieki są odprowadzane do oczyszczalni w Juchnowcu Dolnym, i do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej. Długość sieci kanalizacyjnej wynosi 61,05km ilość przyłączy to 1604 podłączenia. Cena wody - 131 zł brutto, cena ścieków 3,92 zł, natomiast ścieki odprowadzane przez przepompownię Spółdzielni Mieszkaniowej w Kleosinie cena wynosi 3,28 zł brutto.Wzdłuż ul Mickiewicza został wybudowany wodociąg, który pozwoli na zaopatrzenie gminy w trudnych okresach z wodociągu białostockiego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w temacie funkcjonowania gospodarki wodno - ściekowej.
Radny Matowicki - stwierdził, że stacja w Ignatkach Osiedlu od samego początku była problemem, a woda nie spełniała obowiązujących norm. Zapytał czy gmina robi coś w tym kierunku?
Barbara Puziuk - odpowiedziała, że w międzyczasie zmieniły się parametry wody, która może być spożywana przez ludzi, zostały one zawyżone przez Ministerstwo.
Przewodniczący Rady - zaznaczył, że nie jest to problemem, ponieważ podwyższone normy oznaczają, że mieszkańcy będą pili wodę jakości, a od momentu wejścia Polski do UE było wiadomo, że normy zostaną zaostrzone.
Barbara Puziuk - odpowiedziała, że zapadła decyzja o zleceniu badań technologicznych wody niezależnej firmie, na tych obecnie pracujących urządzeniach. Oferta jest w trakcie przygotowywania.
Przewodniczący Rady - zwrócił się z pytaniem do Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, czy zostały przeprowadzone kontrole szczelności szamb, a także czy sprawdzano posiadanie pojemników na odpady przez mieszkańców?
Katarzyna Kowalewska - Sewastianik - odpowiedziała, że już w kilku miejscowościach miały miejsce kontrole w efekcie w jednej z kontrolowanych miejscowości okazało się, że tylko 26 osób ma podpisane umowy na wywóz odpadów co stanowi jedynie 25% mieszkańców, źle jest również ze szczelnością szamb, mieszkańcy twierdzą, że nieczystości są wywożone przez zaprzyjaźnione firmy, na co nie ma potwierdzenia odbioru. Ludzie nie stosują się do przepisów. Planujemy wprowadzenie akcji informacyjnych dotyczących ogólnie ochrony środowiska.
Przewodniczący Rady - zapytał czy jest jakiś plan akcji informacyjnej i kiedy rozpocznie się procedura egzekwowania od mieszkańców przestrzegania przepisów?
Katarzyna Kowalewska - Sewastianik - odpowiedziała, że akcje informacyjne od sierpnia rozpoczną się w poszczególnych miejscowościach, natomiast do końca roku jest planowane przeprowadzenie pierwszych akcji sprawdzających odnośnie szczelności szamb i informacji na temat tego kto ma podpisaną umowę na wywóz odpadów.
Radny Bruczko - powiedział, że gmina kupiła projekt oczyszczalni przydomowych i zapytał co Referat Ochrony Środowiska robi w tym kierunku, żeby ludzie chcieli zakładać te oczyszczalnie?
Katarzyna Kowalewska - Sewastianik - odpowiedziała, że w kilka z skontrolowanych mieszkańców miało przydomową oczyszczalnie i są z niej zadowoleni. Osoba, która ma przydomową oczyszczalnie nie ma obowiązku podłączania się do sieci warunkiem jest jej szczelność. Mieszkańcy są informowani o tym, że gmina dysponuje projektem i można z niego skorzystać. W opracowaniu jest tez regulamin funduszu gminnego, z którego będzie można pozyskiwać pieniądze na oczyszczalnie przydomowe.
Sołtys Juchnowca Górnego - zwróciła się z prośba o skontrolowanie Pana Brzozowskiego, który hoduje trzodę chlewna i mieszkańcy odczuwają tego dotkliwe skutki.
Katarzyna Kowalewska - Sewastianik - odpowiedziała, że temat Pana Brzozowskiego jest w tej chwili analizowany jest propozycja zainstalowania urządzeń, dodała, że ten problem jest do rozwiązania.
Sołtys wsi Dorożki - powiedział, że w Dorożkach w miejscu, w którym wymieniono wodociąg położono chodnik, który się zapadł.
Barbara Puziuk - odpowiedziała, że nie wiedziała o tym fakcie ponieważ nie zostało to zgłoszone.
Przewodniczący Rady - zwrócił się z pytaniem czy jest opracowywana strategia rozwoju sieci wodociągowych, kanalizacyjnych na terenie gminy. Dodał, że w pracach odnośnie tworzenia programu gospodarki wodnej powinni uczestniczyć radni, - wnioskował również o wyegzekwowanie na Starostwie Powiatowym rozwiązanie sprawy ilości zabudowy w Ignatkach Osiedlu, i podjęcie kroków aby stan faktyczny był zgodny z obowiązującym planem.
Radny Bruczko - stwierdził, że Wojszki są wsią, w której sprawdzi się oczyszczalnia ekologiczna, a oczyszczalnie takie bardzo dobrze funkcjonują i zdają egzamin na zachodzie. Odstępuje się tam od tłocznych na rzecz ekologicznych oczyszczalni.
Radny Szerenos - stwierdził, że zdarza się, że w Szerernosach z kranów leci żółta woda, a ponadto hydranty nie funkcjonują we właściwy sposób. Dodał, że są również nieprawidłowości związane z wodomierzami.
Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego - wyjaśnił, że do hydrantu ma dostęp eksploatator, konserwator i Straż Pożarna, hydranty są raz w roku sprawdzane pod względem ich stanu technicznego w obecności Straży Pożarnej. Natomiast wodomierze są plombowane przez konserwatorów, którzy to sprawdzają przy robieniu odczytów.
Radny Szerenos - poprosił o sprawdzenie hydrantów w Szerenosach i Hołówkach Małych.
Radny Bruczko - zapytała czy jest kontrola ilości zużytej wody ze studni adekwatnie do zapłaconej kwoty za wodę i czy w sposób szczególny kontroluje się ludzi, którzy mają duże gospodarstwa lub szklarnie?
Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego - wyjaśnił, że Gospodarstwo opiera się na programie komputerowym, dzięki któremu można wskazać przy wystawieniu rachunku czy pobór jest zaniżony czy przeciwnie. Zakładano wodomierze u ludzi, którzy płacili za wodę ryczałtem.
Radny Kolęda - przypomniał, że zgłaszał, że w Olmontach przykanalik jest za blisko przepompowni.
Radny Szerenos - zapytał co jaki czas jest kontrolowana jakość wody, i w jakim czasie powinna zostać usunięta awaria ?
Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego - wyjaśnił, że sanepid przeprowadza kontrolę wody cztery razy w roku, ponadto bada wodę bez wcześniejszego powiadamiania o tym fakcie. Awarie powinny zostać usunięte w ciągu 48 godzin.
 
Ad.7.
Następnie radni przystąpili do podjęcia uchwał:
a) uchwała w sprawie określania zasad nabywania, zbywania i obciążania  nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony
Barbara Puziuk
- wyjaśniła jakie poprawki zgłosiła Komisja Rewizyjna - § 3 pkt 2 poprawka polegająca na dopisaniu słów “przez dzierżawcę” przed słowami “na podstawie zezwolenia na budowę”, - §17 nieaktualny jest zapis ust. 1, w ust. 2 należy wykreślić nr 9.
W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały - “za” przyjęciem  uchwały wraz ze zgłoszonymi poprawkami opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
b) uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmianie ulega załącznik Nr 3 do uchwały, zapoznała radnych z wprowadzonymi poprawkami i objaśniła czym są one spowodowane.
“za” przyjęciem  uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
c) uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego instytucji kultury za rok 2007, Ośrodka Kultury i Biblioteki gminnej, W związku z brakiem głosów w dyskusji radni przystąpili do głosowania nad przyjęciem uchwały: “za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, jedna osoba wstrzymała się od głosu, przy obecności 15 radnych.
 d) uchwała o zaciągnięciu kredytu długoterminowego,
Pani Skarbnik na wniosek Radnego Kuczyńskiego objaśniła i przeczytała projekt uchwały
W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały - “za” przyjęciem  uchwały wraz ze zgłoszonymi poprawkami opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
e) uchwała w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych, w tym wysokości opłat za posiłki.
Przewodniczący Rady wyjaśnił jakie zastrzeżenia do uchwały miał Urząd Wojewódzki i w związku z brakiem głosów w dyskusji zarządził głosowanie nad uchwałą.
“za” przyjęciem  uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
f) w sprawie nie odpłatnego przekazania specjalistycznego – bojowego wozu strażackiego marki STAR 266, nr rej. BIA P394, nr nadwozia 129142, będącego na stanie OSP Kleosin, Głos w dyskusji zabrał Radny Szerenos i zwrócił się z pytaniem ile będzie kosztował remont auta jakie gmina ma przejąć od Straży Granicznej i może lepszym wyjściem będzie zakup nowego auta, stwierdził, że taniej będzie kupić samochód używany niż wkładać pieniądze w remont.
Wójt – odpowiedział, że auto ma dobry silnik, a jego naprawa wyniesie około 10 tyś. zł. - “za” przyjęciem  uchwały opowiedziało się 9 radnych, 4 osoby wstrzymały się od głosów, 2 osoby były przeciw, przy obecności 15 radnych.
g) uchwała w sprawie utworzenia dodatkowych oddziałów Przedszkola w Kleosinie.
Radny Matowicki – zwrócił uwagę na konieczność uregulowania kwestii administratora budynku i złożył wniosek aby oddać budynek pod administrację Dyrekcji Przedszkola.
Barbara Puziuk – wyjaśniła, że tylko część budynku powinna być administrowana przez Przedszkole ponieważ w budynku znajduje się również świetlica, a część pomieszczeń dzierżawi Poczta.
Radny Gradkowski – zwrócił się z pytaniem dlaczego w pierwotnej wersji uchwały widniał zapis, że tworzy się oddział Przedszkola dla dzieci w wieku od lat 3 do 6, a w chwili obecnej przedział wiekowy zmieniono od 3 do 5 lat?
Anna Świeżak – wyjaśniła, że  w dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat jest możliwość pozyskania środków unijnych. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały -“za” przyjęciem uchwały wraz ze zgłoszoną poprawką Radnego Matowickiego opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.

Ad.8.
Nie było głosów w punkcie – Sprawy bieżące i wolne wnioski.

Ad.9.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Zuzanna Piasecka

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-04

Data modyfikacji: 2009-02-04

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-04